Alıntı: Ney MELO
Milongalarda komik ve komik olmayan bir çok tecrübe yaşadıktan sonra bu makaleyi uzun süredir yazmayı düşünüyordum. Bir çoğumuzu tango adımlarını öğreniriz, sonra milongalara gideriz fakat milongalarda dansa davet etmenin ve bu davetlere icabet etmenin yazılı olmayan bazı kuralları olduğunu bilmeyiz. Buenos Aires’te ‘cabeceo’ ya da diğer bir deyişle göz teması ve baş hareketi ile dansa davet etme hala geçerli ve çok kullanılan bir yöntem olmasına rağmen biz Kuzey Amerika’da yaşıyoruz. İşte bu yüzden bu tür adetlerin buralara uyarlanması gerekiyor. (Cabeceo burada da kullanılıyor olsaydı harika olurdu, çünkü bu adet erkekleri ve bayanları istedikleri kişilerle dans etmeleri konusunda daha güçlü kılardı. Fakat sorun şu ki cabeceo herkes kullandığı zaman işe yarayan bir yöntemdir.) İşte bu yüzden, uyulduğu takdirde milongayı hem erkek hem de bayan için daha eğlenceli kılacak bazı kuralları aşağıda listelemek istedim.
1. “İlk ve Son” Kuralı Bir tangosever için bir milongada ilk ve son dansın ayrı bir anlamı vardır. İdealde nasıl her zaman insan sağ ayağı ile başlamak isterse, aynı şekilde bir tangosever de uzun sürecek bir geceye yetenekli ve yumuşak bir partner ile başlamak ister. İyi bir partner sizi bir üst düzeye çıkarırken, çok kötü bir partner de sizi birkaç düzey aşağıya taşıyabilir. Tangoseverler arasında şöyle bir söz vardır: Kötü bir partnerin bıraktığı kötü etki ancak iki iyi partner ile giderilebilir. Bu nedenle, ilk dans partneriniz olarak kimi davet edeceğiniz ya da kimin davetini kabul edeceğiniz konusunda dikkatli olun. En son ‘tanda’nın da ayrı bir anlamı vardır. Buenos Aires’te denir ki son tandanızı her zaman sevgiliniz ya da potansiyel sevgilinizle yapın. Benim bu konu için daha sosyal bağlamda tavsiyem, aksi kararlaştırılmadıkça son tandanızı o gecelik size daha yakın/önemli olan kişi ile dans etmenizdir. Eğer yalnız iseniz, son tandanızı kiminle yapacağınız tamamiyle size kalmış. Diğer taraftan, son tanda anons edildiğinde o gece için başka partneri olduğunu bildiğiniz birisi ile dans ediyorsanız, son tandayı o kişi ile dans etmek isteyip istemediğini partnerinize sormak güzel bir nezaket kuralıdır.
2. Çocuk Bakıcılığı (Babysitting) Yapmayın Tipik senaryo: Bir bayan otururken bir bey ona yaklaşır ve dansa davet eder. Bayan o kişiyi direkt olarak reddetmek yerine o an için dans etmek istemediğini,yorgun olduğunu, ara verdiğini, dinlendiğini, arkadaşını beklediğini vs. söyler. Bunun üzerine erkek bayanı yalnız bırakacağına onun YANINA OTURMAYA karar verir ve bayanın onunla dans etmek için uygun olmasını bekler! İşte bu kişi o anda “çocuk bakıcılığı” denen eylemi yapmaktadır. Bu zalim eylemi yapan hem erkek hem de kadınları gördüm. Eğer birisi hayır diyorsa, bu cevap o kişiden belli bir süre uzak durmanız gerektiği anlamına gelir. Bunun ardından bir sonraki kural gelir.
3. “Hayır”ın Geçerlilik Süresi Bir çok erkek ve bayan tangosever ile tartıştıktan sonra şu sonuca varmış bulunmaktayım. Hayır, ‘bir süre için hayır’ anlamına gelmektedir. Eğer reddedilmiş iseniz, aynı kişiyi bir sonraki tandanın başında dansa davet etmemelisiniz. 2,5 ya da belki daha fazla tanda sonrası aynı kişiyi davet etmeyi düşünebilirsiniz. İnatçı bir takipçi olmayın. Bir çok defa sizi reddeden şahıs hazır olduğunda sizi bulup sizinle dans edecektir. Tabi ki eğer o anda gerçekten yorgun idiyse.
4. Süre Cezası Birisini reddetmek bazı sonuçları da beraberinde getirir. Kural şudur ki eğer birisini reddettiyseniz aynı tandada daha iyi birisinin teklifini de reddetmelisiniz. En azında bir sonraki şarkıyı tercihen bir sonraki tandayı beklemelisiniz. Bunu bir hokey maçındaki süre cezasına benzetebilirsiniz.Bazı zamanlar bu karar iki yüzü keskin bir bıçak olabilir, çünkü örneğin süre cezasını çekiyorsunuz ve o zamana kadar size hiç teklif etmemiş olan mükemmel bir dansçı dans teklifi yapıyor. Biliyorsunuz ki eğer teklifini geri çevirirseniz bir daha o şansı bulamayabilirsiniz, ama evet derseniz önceki kişinin gözünde bir ahmak gibi görünebilirsiniz (hatta bir daha davet bile almayabilirsiniz.) Bazen hep kazanmanız mümkün olmayabilir.
5. Partneri Kapmak (Cut In) Eski siyah beyaz filmlerde Clark Gable ya da Errol Flynn tipi bir erkeğin daha saniyeler sonra seyircinin hatırlamayacağı erkeğin kollarından muhteşem güzellikteki bayan yıldızı kaptığını görürüm. Unutmayın, bu sadece filmlerde olur. Şundan eminim ki “partneri kapmak” tüm her ülkesinin milongasında yasaklanmıştır. Önceleri dansa daha yeni başlamışken, bir kişi nazikçe o andaki partnerimle dans edip edemeyeceğini sormuş, ben de ailesi dahil kendisine nazikçe küfretmiştim. İşte bu o kadar önemli! Dansa davet perdeler (cortina) sırasında yapılır, bir tandadaki şarkılar arasında iki kişi ayakta konuşurken değil. NOKTA.
6. Tanda Bir DJ genelde aynı orkestradan ta da tarzdan 3-4 şarkı ve daha sonra bir perde (cortina) çalar. Bu şarkı öbeğine “tanda” denir. Dansı kesip partnerimize “Teşekkür Ederim” dediğimiz bu an olmalıdır. Her dans sonrası teşekkür etme hatasını yapmayın. Tandanın sonunu bekleyin . Eğer tandanın sonunu beklemiyorsak bir mesaj veriyoruzdur. Muhtemel mesajlardan bazıları aşağıdadır: 4 şarkı boyunca dans ettik: Çok güzeldi/Zevk aldım.Yakın zamanda bunu tekrarlayalım. vs.vs. 3 şarkı boyunca dans ettik: Güzeldi. /Pardon, ayağım acıdı/Tüh, arkadaşım ayrılıyor, gitmeliyim 2 şarkı boyunca dans ettik: Seni yeterince eğlendirdim sanırım/Biraz daha ders alman gerekiyor/İlk dansta sorunun bende olduğunu düşünmüştüm, şimdi anlıyorum ki sorun sende. 1 şarkı boyunca dans ettik: Bu gerçek olamaz/Biraz oturup izlesen fena olmayacak/Lütfen bu milogada tekrar dans etmeyelim. Şuna yürekten inanıyorum ki eğer kadınlar daveti reddetme ve mesaj verme kudretini kullanmaya başladıklarında erkekler kendilerini geliştirmek için çalışmaya başlayacaktır. Tango dansının bir denge ve denklik sistemi olması gereklidir. Vasat bir dansçı muhteşem bir dansçı ile her istediğinde dans edebilecekse neden daha iyi olmak isteyelim ki? Çok uzun zaman önce bir arkadaşımla yapmış olduğum bir tartışmayı hatırlıyorum. İnanılmaz derecede kötü bir erkek dansçı kendisini tüm tanda boyunca resmen tartaklamış ve onun kötü görünmesine ve hissetmesine sebep olmuştu. He şeyi ben de görmüş ve erkeğin yaptıklarından da hoşlanmamıştım. Ama arkadaşımın da çok nazik davranıp bu katliamı erken bitirmemesinden de hoşlanmamıştım. Bayanlar, kötü danslara hayır deme kudretini gösterin. Truva filminde Aşil’in Hector’u öldürdükten sonra yerlerde sürümesi gibi pistte sürüklenmektense tüm gece oturmak, müziğin tadını çıkarmak ve güzel bir sohbet etmek daha iyidir. Tango hayatımın ilk zamanlarında bir çok iyi dansçı bayan tarafından reddedildim. Bu durumu asla şahsi bir mesele olarak almadım. Bunlar sadece benim kendimi geliştirmeme yardımcı olmuştur. ‘Yeni başlayanlarla dans etmemelisiniz’ demiyorum. Herkes milongada bir ya da iki tecrübesiz kişiyle dans etmeli ve buna bir ‘kamu hizmeti’ olarak bakıp onların sıcak karşılandıklarını hissetmelerini sağlamalıdır. Fakat, tecrübesiz birisiyle durumu bir türlü kavrayamayan kötü dansçılar arasında fark vardır. Herhangi bir milongada uzun süredir dans edip de hala bayanları hırpalayan ve nasıl olsa istedikleri bayanla dans edebildikleri için hiç kendini geliştirme derdi olmayan bir kaç erkek bulabilirsiniz.
7. Nazik Olun Reddedilmeyi kabullenmek zordur. Kalpler çok rahat kırılabilir. Lütfen birisini reddederken bunu aklınızda tutun. Duruma şu şekilde bakabilirsiniz: Sevgilinizden ayrılırken onun kalbini kırmak istemiyorsunuz fakat ona ümit vermek de istemiyorsunuz. Örneğin: “Üzgünüm, sorun sende değil bende” “Bak, şu anda kendimi iyi hissetmiyorum, bir süre yalnız kalmaya ihtiyacım var.” “Senin sadece mutlu olmanı istiyorum.” “Sen daha iyilerine layıksın.” “Biliyorum geçen gece dans ettik, fakat o dün geceydi, bu şimdi.” Reddedilmişseniz, durumu kabullenin ve önünüze bakın. Aşağıdaki gibi cevaplar vermek durumu daha iyi yapmaz: “Ama niçin?” “Söylesene neden?” “Bana iyi bir sebep söyle.” “Bak, ben tam burada olacağım. Bir değişiklik olursa haber ver.” “Zaten sen de berbatsın.”
8. Ticaret Bu durum partnerlerden birinin tandayı erken kesip tandayı başkasıyla bitirmesi durumudur. Bu haksız kazançtır. Bunu daha da kötü kılan ise sonraki dansı icra edebilmek için dans anında müstakbel partnerle göz teması kurulması ve bir sonraki dans için sözleşmiş olunmasıdır. Bu durumu milongalarda gördüm ve diyebileceğim tek şey “Hain Hain Hain” olacaktır. Beşinci kuralda belirttiğim üzere davetler perde sırasında olmalıdır.
9. “Benimle şimdi danset!” kartı Ara sıra bir bayan beni dansa davet ettiğinde onu nazikçe reddetmek zorunda kalırım çünkü o sırada dans etmemi engelleyen (içki almak, dinlenmek, lavaboya gitmek, kıyafet değiştirmek vb) bir durum vardır. İşte bu an bayanın “Ama 5 dk sonra milongadan ayrılacağım” diyerek “Benimle şimdi danset!” kartını çıkardığı andı. Bu beni rahatsız eder çünkü onunla o anda orada dans etmek için baskı altında hissederim. Durumu daha da vahim kılan ise benim bu bayanla dans etme baskısına katlanmam sonrasında o bayan MİLONGADAN AYRILMAZ! Sanırım bir çok kişi, bu kartı kullandıktan sonra milonga sonunda sizinle resepsiyonda karşılaşmamamız gerektiği konusunda benimle hemfikirdir. Ayrıca dans için talepte bulunurken hedefi kolundan sıkıca tutmak, , “haydi dans edelim” diye seslenirken piste sürüklemek gibi orantısız güç kullanmayın. Diğer şahsa nazik ve medeni bir şekilde sizinle dans edip etmemek için bir seçim yapma şansı verin. Olayın özü: Eğer partnerlerden birisiniz zorlamasıyla yapılıyorsa dans eğlenceli değildir. İnsanlar görev ifa etmek için değil zevk almak için dans ederler.
10. “Çıplak Ayak” Beyaz Bayrağı Reddedilmeyi kabullenmek çok zor olduğu için, mevcut durumda dans tekliflerini kabul etmeyeceğini ifade etmek için bayanların geliştirdiği yöntemlerden biri de ayakkabılarını çıkarmaktır. Bu, birisi dans teklif ettiğinde dinlenmekte olduklarına ilişkin bir kanıttır. Tek yapmaları gereken şey “çıplak ayak” beyaz bayrağını kaldırmalarıdır. Böylece, hem ayaklarını rahatlatmış hem de potansiyel dans partnerleri tarafından rahatsız edilmemiş olurlar. (Diğer yönden, bir erkek dans teklifi yaptığında ona “müsaade edin de ayakkabılarımı sizin için giyeyim“ dediğinizde, o kişi kendini ayrıcalıklı hissedecektir.)
11. Sezgili Olun Dans teklifi yapmadan evvel potansiyel partnerinizin vücut diline dikkat edin. Bu dilde bazı sözsüz işaretler bulabilirsiniz. Beyler, eğer bir bayana doğru ilerlerken eğer o sizi görüp başını hızla çevirip ayakkabısını bağına uzanırsa ya da uzun müddet çantasını karıştırırsa, bu dans etmek istemediği anlamına gelmektedir. Hatta hemen kalkıp bayanlar tuvaletine ilerlemeye başlarsa “belki beni görmemiştir” diyerek kolundan yakalamayın. Sizi fark edip göz teması sağlarsa, gülümserse, el sallarsa ya da ona doğru ilerlemenizden hoşnut görünürse o zaman dans teklifi yapabilirsiniz. Eğer emin olamamışsanız ona gidin ve merhaba diyerek tepkilerinden dans etmeyi isteyip istemediğini anlamaya çalışın. Aynı şekilde etrafa bakıp kimin dans etmekte istekli olduğunu tahmin edebilirsiniz. Eğer hemen pistin yanında oturuyor ya da bekliyorsa, dans edenleri istekli bir şekilde izliyorsa, potansiyel partnerler ile göz teması kurmak üzere etrafa bakınıyorsa muhtemelen dans teklifine açıktırlar. Eğer tüm dikkatini yanındakine vermişse, sohbete dalmışsa, yemek yiyor ya da bir şeyler içiyorsa veya bulunduğu halden hoşnut görünüyorsa, temkinli yaklaşarak göz teması kurmaya çalışın. Eğer başını çevirirse, teklifinizi başka zamana erteleyin. Evet, bu da cabeceo’nun bir türüdür. Eğer birisi hararetli bir sohbetin içindeyse baktığı yönde bekleyip dans davetinizi sıkıştıracak bir nefes arası beklemeyin. Başkasına teklif edin.
12. İzin İsteyin Bazıları bunun eski adet olduğunu düşünebilir fakat bence çok hoş bir davranıştır: Evli ya da birlikte olduğunu düşündüğünüz oturan bir çifte yaklaştığınızda dans teklifi esnasında diğer erkeğin iznini almak nazik bir harekettir. Genelde izin alınan kişi diğer erkektir. Bunun sebebi, erkeğin bayanın sahibi olması ya da kadının dans etmek için erkeğin iznine ihtiyaç duyması değildir. Bu sadece masadaki diğer kişinin yanından partnerini alırken ona incelik göstermektir. Bence bir çiftin yana gidip diğerine bir merhaba ya da izninizle bile demeden dans teklifi yapmak kaba bir davranıştır. Tabi ki bu kural çift beraber otururken veya bir bayan bir erkeği dansa kaldırırken de geçerlidir. Bayanlar, eğer bir bay elini bayan arkadaşının beline sarmışken yaklaştığınızda her iki kişiyi de selamlayın, adamı kolundan kavrayıp sürüklemeyin. Evet, bunlar oluyor, ve evet bu çok kaba bir davranış. Bu kuralların bir çoğunu söylemeye gerek bile yok diyebilirsiniz, ama çok şaşırırdınız. Egolarının kontrolü ele geçirmiş olmasında dolay her an birisi bu kuralı ihlal etmektedir. Nihayetinde hepimiz tangoseveriz ama milongada geçinmek için kuralları öğrenmeliyiz. Diğer kişinin farkında olmak, ona karşı hassas olmak ve onunla uyum içinde olmak eşli dansın özüdür. Bu yetenekleri dans pistinde olduğunuz kadar dans pisti dışında da kullanın.
Bu makale Murat Üçüncü tarafından www.close-embrace .com sayfasındaki “Do’s and Don't's of Inviting and Accepting, by Ney Melo “yazısından tercüme edilmiştir.
Comments